Syv av ti ferierende elbilister opplevde ladekø i sommer, og det er ikke nedgang fra i fjor. Den gode nyheten er at elbilistene opplever ladekø sjeldnere og at køtiden har gått ned sammenlignet med 2021. Det viser ferske tall fra Norsk elbilforening.
─ Vi beveger oss i riktig retning. Det er bra at elbilistene står sjeldnere og kortere i ladekø i løpet av ferien, men vi må fortsette å arbeide for at ladekøene begrenses, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
I fjor oppga 19 prosent av de ferierende elbilistene at de stod ofte i ladekø, mens i år er samme tall nede på 12 prosent. Blant elbilistene som opplevde ladekø i fjor, så stod majoriteten i kø mellom 20-60+ minutter (54 prosent). I år så vi en bedring, da flertallet blant de som opplevde ladekø sa at de stod under 20 minutter i kø (59 prosent).
Mye skjer i elbilsatsingen. Siden sommeren i fjor har Norge fått 130 000 flere elbiler på veiene, og 1300 flere hurtigladere.
─ Det er grunn til å glede seg over den kraftige utbyggingen av hurtigladere, men vi må trappe opp enda mer. Vi må bygge rundt 5000 nye hurtigladere innen utgangen av 2025 for å dekke behovet, kommenterer Christina Bu, som venter spent på regjeringens ladestrategi som skal legges frem i høst.
Innlandet har mest ladekø
Ferierende elbilister har opplevd mest kø i Innlandet. Blant elbilistene som har stått i ladekø i løpet av Norgesferien i sommer, så oppgir 31 prosent at de opplevde ladekøer i Innlandet.
─ Det er ikke overraskende at presset på laderne er størst i Innlandet. I vårt innspill til regjeringens ladestrategi har vi bedt om å styrke tilbudet i dette fylket som mange reiser igjennom til turistdestinasjoner både i nord, sør og nabolandet Sverige, sier Christina Bu.
Folk sliter med å starte ladingen
Ferieundersøkelsen viser også at mange sliter med å starte ladingen.
─ Vi må få på plass enklere betalingsløsninger, sier Christina Bu som forventer at regjeringen tar grep og pålegger kortbetaling, slik at man kan tæppe direkte på laderne.
─ Det er helt uhørt at det skal være så vanskelig å få betalt for lading at det i seg selv er med på å skape de frustrerende ladekøene, sier generalsekretæren i Elbilforeningen.
Ladeoperatørene venter lenge på å få byggesøknader behandlet
På Elbilforeningens ladeseminar i Arendalsuka kom det tydelig fram fra ladeselskaper at lang saksbehandlingstid bremser utbyggingen av hurtigladere.
─ Ved å redusere saksbehandlingstiden hos både kommune og nettselskaper, vil mye kunne bli bedre. Vi har ingen mangel på ivrige tilbydere, avslutter Christina Bu.
Om Ferieundersøkelsen fra Elbilforeningen:
- «Elbilferie» er en årlig spørreundersøkelse som gjennomføres av Elbilforeningen.
- I 2022 svarte 6500 ferierende elbilister på undersøkelsen.