Fersk undersøkelse viser at de under 30 er mye mindre opptatt av å bruke hjelm på el-sparkesykkel enn resten av befolkningen.
– Vi ser altfor mange ulykker etter bruk av el-sparkesykkel. Det kan gå helt galt, spesielt når vi vet at mange bruker dem etter at de har drukket alkohol, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
Tall fra Oslo skadelegevakt viser at det var 1594 ulykker med el-sparkesykler bare i hovedstaden på halvannet år i 2019 og 2020.
– Siden den gang har det bare økt på med mengden el-sparkesykler i byer og bygder og vi har sett mange stygge skader. Hode, armer og knær er ekstra utsatt, sier Ytre-Hauge i Frende.
Sesongen er i gang
Sesongen for el-sparkesykler er for alvor i gang og Frende har sett at salget av forsikinger har skutt i været de siste ukene.
– De to første ukene i april kjøpte 70 prosent flere forsikring for el-sparkesykkel enn i hele mars, sier Roger Ytre-Hauge.
Slik svarer nordmenn
Så mange svarer «ja» til påstanden «det er greit å kjøre el-sparkesykkel uten hjelm» i ulike aldersgrupper:
- 18-29 år: 33 prosent
- 30-39 år: 19 prosent
- 40-49 år: 13 prosent
- 50-59 år: 11 prosent
- 60+: 4 prosent
(Kilde: Frendeundersøkelsen)
Flest menn dropper hjelm og flest menn blir skadet
Ifølge rapporten til Oslo skadelegevakt er det 10 ganger mer sannsynlig at du blir skadet på el-sparkesykkel enn vanlig sykkel.
– Nå som våren er i gang er det lett for å kjøre litt for fort, ta noen ekstra sjanser og havne i en ulykke. Da er hjelm ekstra viktig, sier fagsjefen.
Ifølge Frendeundersøkelsen er det flest menn som synes det er ok å kjøre uten hjelm. Skadestatistikken til Oslo skadelegevakt viser også at det er flest menn mellom 25 og 34 år som blir skadet.
Hjelmpåbud for de yngste
Av 286 ulykker som endte med hodeskader i legevaktens statistikk, var det kun fire som brukte hjelm. I fjor innførte regjeringen hjelmpåbud for barn under 15 år på el-sparkesykkel.
– Det er et viktig grep, men de voksne må også ta læring av det. Når det er påbud for de yngste er det ikke ufarlig for voksne med dårlig tid heller. Jeg skulle gjerne sett at det ble påbudt med hjelm for alle aldersgrupper, sier Ytre-Hauge.
Nå må du ha forsikring
Ifølge Ung i trafikken eier nordmenn en halv million private el-sparkesykler. I overkant av 20 000 av disse har lovpålagt ansvarsforsikring.
– 1. januar i år ble loven endret og nå må du ha ansvarsforsikring for å kunne bruke el-sparkesykkelen din. Hvis du ikke har forsikring kan du få bot fra politiet, men mye verre er regningen du kan ende med hvis du er skyld i en skade, sier Roger Ytre-Hauge.
Forsikringen dekker skader du påfører andre personer, kjøretøy eller eiendom.