Tjenesten Vipps i terminal ble avsluttet i februar i år. Det skal være veldig, veldig enkelt å vippse, men bruken av “tast 5 for Vipps” i terminal viste seg å være knotete. Betalingsmåten krevde flere handlinger av kunden og forlenget dermed handleturen. Men nå er altså Vipps tilbake i dagligvarekjeden, med en enklere og raskere brukerflyt enn tidligere.
– Vi er veldig glade for at Vipps endelig er tilbake i butikkene våre. Hos oss skal det være enkelt å handle, og Vipps er perfekt for de som har glemt lommeboka, sier direktør for Salg og Marked i REMA 1000, Pia Martinsen Mellbye.
Hun får støtte av kommersiell leder Vegar Heir i Vipps som uttrykker stor begeistring for det gjenoppståtte samarbeidet.
– Det føles godt å være tilbake! REMA 1000 og Vipps er to merkevarer som definitivt kler og utfyller hverandre. Forenkling og kundefokus er essensielt for begge. Når REMA 1000 som en av de store landsdekkende dagligvarekjedene nå lar kundene vippse for matvarer, viser det også hvor viktig innovasjon og teknologi er for begge parter, sier Heir.
Å vippse for REMA 1000-handelen er veldig enkelt. Første gang registrerer du Vipps som betalingsmetode i Æ-appen, sånn at du automatisk får priskuttene som fordelene gir deg på alle fremtidige kjøp. Ved kassa legger du varene på båndet, skanner Vipps-QR-koden din og begynner å pakke varene. Når siste vare er skannet, mottar du automatisk et push-varsel i Vipps. Bekreft, og du er ferdig!
Hvis du ikke registrerer Vipps som betalingsmetode i Æ, og likevel ønsker å få priskuttene som fordelene dine gir, må du først skanne Æ-strekkoden og så Vipps-QR-koden.
Selv om Vipps nå igjen kan brukes som betalingsmetode i REMA 1000, forventer ikke Heir at flertallet av kundene vil endre betalingsmåte over natten.
– Gamle og kjære handlevaner er vonde å vende av en grunn, og det er heller ikke målet vårt. Samtidig tror jeg at det er særlig to kundegrupper som Vipps vil være ekstra aktuell for. Den ene er åpenbart de som har glemt lommeboken eller kortmappen sin. Den andre er unge kunder. Mange av dem er Vipps-storbrukere, og de har heller ikke etablert betalingsvaner i butikk i samme grad som eldre kunder har, sier Heir.