Det viser en prisanalyse Klarna har foretatt av alle de mest populære produktene i deres prissammenligningstjeneste for mandag, tirsdag og onsdag denne uken.
De største kuppene kan du gjøre om du er på utkikk etter produkter i kategoriene tv (-34 % sammenlignet med for en uke siden), maling (- 40 %), barbermaskiner/ trimmere (-36 %) eller kjøkkenkniver (- 34 %).
Ifølge analysen var det høyest andel av produkter på tilbud innenfor kategoriene sminke (47 %), robotstøvsugere (42 %), spill til PlayStation 5 (47 %) og lydplanker/ hjemmekinopakker (42 %.)
– Det er helt åpenbart at det som tradisjonelt sett har vært årets billigste uke å handle i, også høyst sannsynlig er det i år også. Samtidig er det på langt nær alt som er på tilbud, så husk å sjekk prishistorikk tilbake i tid for å bekrefte at det er et godt kjøp. Nettopp muligheten til å finne lavest pris og sammenligne priser og produkter er blant de store fordelene nordmenn ser med netthandel sammenlignet med fysisk butikk, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Analysen bygger på de 19 000 mest populære produktene i Klarnas prissammenligningstjeneste på nett og i deres app. Samtlige produkter er prisovervåket siden midten av august i år. En rabatt defineres her som et produkt som har gått ned fem prosent eller mer i pris den siste uken.
Den gjennomsnittlige rabatten på produktene var på 20 prosent. I Sverige var det tilsvarende rabattavslaget på 18,7 prosent.
7 av 10 nordmenn vil spare på julehandelen ved å handle på salg
Nærmere 7 av 10 nordmenn regnet med (38 %) eller visste (30 %) i forkant av Black Week at de skulle handle i løpet av tilbudsuken. Det viser Klarnas årlige julehandelsundersøkelse*. Det er en økning fra tilsvarende undersøkelse i fjor hvor 60 prosent trodde eller visste at de skulle handle i løpet av Black Week. Like mange (71 %) planlegger å handle på salg for å spare penger på årets julehandel.
Mobiltelefoner, klær og sko mest populært
Ifølge statistikken har interessen for å sammenligne pris og andre produktegenskaper i prissammenligningstjenesten økt kraftig for en rekke populære julegavekategorier de første tre dagene av Black Week fra de samme dagene forrige uke
- Mens flest sammenlignet innenfor produktkategorien klær (+ 83 %), følger sko (+70 %) og mobiltelefoner (+ 95 %) på de neste plassene.
- De hovedkategoriene som har økt mest i popularitet** mandag til onsdag denne uken, sammenlignet med samme periode forrige uke, er hjem og interiør (+115 %), lyd og bilde (+79 %) helse og skjønnhet (+94 %), klær og accessorier (+78 %) og data (+70 %).
– På produktnivå ser vi at Playstation 5 er det enkeltproduktet klart flest undersøker. Denne har også blitt markant billigere den siste uken. Deretter følger Apple Airpods Pro og Apples iPhone 13. Denne eldre, men rimeligere modellen, er langt mer populær å sjekke enn den nyeste iPhone 15-modellen . Dette viser at kundene helt klart er prisbevisste, sier Elvestad.
– Ikke se deg blind på rabattprosentene
Klarnas prisanalyse av de 19 000 mest populære produktene viser også at 26,6 prosent av produktene som har gått ned i pris med mer enn fem prosent de siste syv dagene, hadde en prisøkning på mer enn 10 prosent i perioden fra 21. august til inntil for en uke siden.
Den tilsvarende andelen i Sverige er 26,0%, mens det i Danmark er 23,6%.
– Dette understreker hvor viktig det er å sammenligne priser, og ikke se for mye på rabattene. Den økte bruken av prissammenligningstjenester viser med all mulig tydelighet at de fleste nordmenn er bevisste på dette. Det er også heldigvis slik at vår prisstatistikk viser at det overveldende flertallet av butikker er seriøse, og ikke spekulerer i å sette opp prisene, for så å reklamere med store rabatter, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mest populære produktkategorier*** | Økning, klikk, siste uke | |
1. | Klær | 83 % |
2. | Sko | 70 % |
3. | Mobiltelefoner | 95 % |
4. | Headsets og ørepropper | 71 % |
5. | Wearables | 127 % |
6. | Spillkonsoller | 41 % |
7. | Leker | 83 % |
8. | TV | 71 % |
9. | Sminke | 130 % |
10. | Hudpleie | 114 % |
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 15 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Nederland, Tsjekkia, Spania, Portugal, Polen, Romania, Hellas og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober 2023 med 15 256 respondenter, og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1004 nordmenn deltok i undersøkelsen.
** Dataene er en analyse av engasjementet de tre første dagene av Black Week i Norge. Engasjementsraten baserer seg på klikk til produkter og butikker av forbrukere gjennom Klarnas app eller Klarna.no
*** Kategoriene med flest klikk til butikk fra Klarna.no og i Klarnas app mandag 20. november, tirsdag 21 november og onsdag 22.november 2023, og økning fra mandag 13. november, tirsdag 14. november og onsdag 15. november 2023.