I fjor fikk vi 2129 nye hurtigladere – det er utbyggingsrekord. Ved årsslutt var det totalt 7741 hurtigladere langs veiene i Norge. Bu er fornøyd:
– Ladetilbudet har aldri vært bedre enn det er nå, og vi er godt i rute for å dekke behovet som skapes av at stadig flere nordmenn kjøper seg elbil, sier hun.
Mens det i 2021 var 114 elbiler per hurtiglader, har tallet utviklet seg positivt og er nå nede i rekordlave 93 elbiler per hurtiglader. Det betyr mindre kø og kortere avstand mellom ladestasjonene.
– Det kommer til å bli bygd mange nye hurtigladere også i 2024, men det blir kanskje ikke ny utbyggingsrekord, sier Bu.
I 2024 bør det bli enda enklere å lade
Nå som vi har fått opp utbyggingstakten, mener Elbilforeningen at ladeselskapene i 2024 bør jobbe for å skape en mer smidig ladeopplevelse.
En viktig del av dette er å gjøre det enklere å betale for lading. Elbilistene vant en viktig seier i 2023 – da vedtok Stortinget et krav om at alle nye hurtigladere som bygges skal ha mulighet for vanlig kortbetaling. I 2024 skal seieren innkasseres, sier Bu:
– Alle nye hurtigladere som bygges i 2024 må tilby kortbetaling. Å bare «tæppe» kortet eller telefonen vil gjøre det mye enklere å lade.
Men det er også mye annet som kan gjøre ladeopplevelsen bedre.
– Mange elbilister savner tak over hodet når de lader. I tillegg ønsker de et godt servicetilbud i nærheten og god prisinformasjon på laderen. Videre er det viktig med universelt utformede ladeplasser slik at alle kan lade. Vi vet også at elbilistene ønsker seg betalingsløsninger som virker på tvers av ladeselskaper, sier Bu.
Prissjokk for hurtiglading
De siste årene har det tidvis vært store prisvariasjoner på hurtiglading, med et voldsomt prishopp senhøsten 2022. Utover i 2023 sank etterhvert prisene igjen.
Også elbilistene har blitt mer opptatt av pris på hurtiglading. I Elbilisten 2023, en undersøkelse gjennomført av Elbilforeningen, sa flere enn tidligere at pris er viktigere enn tilgjengelighet på hurtigladere.
– Ladeselskapene begrunner ofte prisøkningen delvis med økning i strømpris. Da er det viktig at ladeprisene også settes ned når strømprisen går ned. Dette måtte vi mase unødvendig mye på ladeselskapene om før de endelig gjorde det mot slutten av året sier Bu.
Kilde for statistikken: NOBIL, den nasjonale ladestasjon-databasen.
Antall hurtigladere og økning fra året før:
År | Antall hurtigladere totalt | Økning fra året før |
2023 | 7741 | 2129 |
2022 | 5612 | 1481 |
2021 | 4131 | 843 |
2020 | 3288 | 926 |
2019 | 2362 | 626 |
2018 | 1736 | 558 |
Antall hurtigladere fordelt på fylker (etter gammel fylkesinndeling):
Fylke | Antall hurtigladere |
Agder | 497 |
Akershus | 739 |
Buskerud | 736 |
Finnmark | 90 |
Innlandet | 1222 |
Møre og Romsdal | 309 |
Nordland | 377 |
Oslo | 420 |
Rogaland | 402 |
Telemark | 424 |
Troms | 164 |
Trøndelag | 722 |
Vestfold | 361 |
Vestland | 894 |
Østfold | 384 |
Utvikling antall elbiler per hurtiglader:
År | Elbiler per hurtiglader |
2012 | 165 |
2013 | 155 |
2014 | 156 |
2015 | 155 |
2016 | 136 |
2017 | 121 |
2018 | 115 |
2019 | 113 |
2020 | 106 |
2021 | 114 |
2022 | 111 |
2023 | 93 |
Oversikt over hvor mange hurtigladere per selskap:
Selskap | Antall ladere |
Tesla | 1828 |
Recharge | 1622 |
Eviny | 1150 |
Mer | 908 |
Kople | 723 |
Circle-K | 587 |
Ionity | 268 |
Uno-X | 128 |
Supercharge | 82 |
Lade i Norge | 63 |