Har du elbil slipper du tidkrevende skraping av vinduet, og forvarmingen skjer uten at motoren spyr ut eksos. Elbiler har som kjent ingen tomgang-modus.
Med kuldegradene følger gjerne en nediset bil og mye stress når du skal av gårde om morgenen. Kanskje finner du ikke en isskrape i farta, og tyr til bankkortet for å sikre deg en liten flekk å se ut gjennom. Det samme bankkortet kan bli tømt for 3.700 kroner dersom du skulle ryke på et forelegg.
─ Men det viktigste er naturligvis at du utgjør en alvorlig trafikkfare dersom du verken ser myke eller harde trafikanter, tilføyer Frydenlund.
«Vent til bilen er varm og rutene er tint, før du kjører. Og har du ikke tid til å vente, så må du ut for å skrape», var rådet fra politiet forleden.
─ Det eneste som virkelig funker her, er elbil, for politiet bør tross alt ikke oppfordre til tomgangskjøring, sier Frydenlund.
En lang rekke moderne elbiler gir deg heldigvis muligheten til å forvarme kupeen rett fra mobil-appen. Det er også mulig å forvarme bilen ved hjelp av batteriet dersom strømprisen er høy på morgenkvisten. I oktober rådet SINTEF til nettopp å bruke batteriet til forvarming og droppe strøm fra nettet til forvarmingen.
─ Hvis batteriet allerede er ladet godt opp, og du vet at strømmen er dyr på morgenkvisten, kan det være lurt å forvarme ved hjelp av batteriet – selv om det isolert sett ikke er snakk om enorme summer, sier Frydenlund.
Det tar det 10-15 minutter med full defrost på frontruta for at den skal bli isfri, og da går det normalt ikke med mer enn 1-1,5 kilowattime (kWt).
─ Men som vi vet blir jo mange bekker små til en såkalt stor å, så det kommer litt an på hvor bevisst du er på å spare strøm i lengden, avslutter Frydenlund.
Fakta:
Det er § 1-3, om «utsyn», i forskrift om bruk av kjøretøy, som regulerer hva som gjelder for sikt gjennom bilens ruter:
«Føreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, derunder påse at snø, is, dugg eller merke eller annen gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende.»