Lenke til begge vedtakene følger nedenfor under fanen «Lenker».
Utvalget la vekt på den aktuelle bruken av TikTok som kanal, og produktenes popularitet hos barn og ungdom. Selv om et produkt henvender seg til mange aldersgrupper må annonsøren vurdere produktets popularitet blant barn og ungdom på det tidspunktet markedsføringstiltaket finner sted.
Norgesgruppen har parallelt med klagebehandlingen tatt aktive grep for å unngå nye feil knyttet til markedsføringstiltak som omfatter sosiale medier. Det er hyggelig å se at annonsørene tar MFUs retningslinjer og vedtak på alvor.
I strid: Spar Gran ble av MFU felt for sin markedsføring av produktene Prime og Oskar Westerlins trippel sjokobolle. Utvalget la blant annet vekt på den aktuelle bruken av TikTok som kanal og produktets popularitet blant barn og ungdom. Produktets popularitet blant barn og ungdom må vurderes opp mot hva som er situasjonen i markedet på det aktuelle tidspunktet for kampanjen.
I strid: Spar Gran ble av MFU felt for sin markedsføring av goodiebag. Utvalget la blant annet vekt på den aktuelle bruken av TikTok som kanal, samt at utvalget av de produktene som inngikk i goodiebagen ga anvisning på at kjøpmannen hadde til hensikt å nå barn og ungdom, og ikke markedet generelt.